Na www.atikvolaopomoc.cz se prostřednictvím portálu hithit rozeběhla velká sbírka na záchranu jediného veřejného BDSM klubu v Čechách. Tenhle článek je o tom, proč je tak důležité pomoci a zapojit se, nebo proč neposlouchat finančně negramotné.
O co vlastně jde?
Předpokládám, že nikdo z vás není z Marsu a tak víte, že kvůli opatřením v rámci boje proti covid-19 je BDSM klub Praha (jinak také Ateliér) uzavřen. Už na jaře jsme všichni (vedení klubu i organizátoři srazů a akcí) bojovali s vládními opatřeními a museli dělat mnoho ústupků kvůli otvíračce, počtu židlí, pak zase provozu zahrádek. Po druhém úplném uzavření už majitelům došly klubové rezervy i osobní finanční prostředky a požádali prostřednictvím kampaně na hithitu o pomoc.
Proč podpořit Atík?
- Je tu pro nás a poskytuje zázemí pro srazy, akce, vzdělávání, zábavu i seznamování.
- Cítíme se tam dobře. V Atíku se stále daří držet atmosféru otevřenou, přátelskou a bez negativních emocí.
- Je to místo, kde můžeme být sami sebou. A je jedno, zda jsme zrovna subinkou, pejskem nebo letadlem. Nikdo tam na nás nebude koukat skrz prsty.
- Skvěle tu vaří. Spousta z nás využívá i teď, v době omezení, skvělé Vaškovy kuchyně. Nenechte ji zavřít.
- Mají tu rozumné ceny. Pokud si někdo myslí, že v Praze najdeme náhradní prostor snadno a rychle za stejné ceny, doporučuji podívat se na cenu piva v některém jiném pražském klubu. Je to zcela racionální důvod, vím. Ale už jsem taková.
- I teď, když jim teče do bot vymýšlejí, jak klub zase zútulnit, zlepšit a připravit na novou sezónu. Je to vidět v tom, jak jsou stanoveny milníky.
- Atík stojí na dobrých lidech. Vždycky to tak bylo a vždy i bude. Pojďme být dobrými lidmi i my a podpořme všechny, kdo za klubem stojí.
Počáteční nadšení
Původní cílová částka projektu 150.000,- Kč byla vybrána do 4 hodin od spuštění kampaně. Počáteční nadšení bylo neskutečné a během prvních několika dnů se vybralo přes 300.000,- Kč. Tedy dvojnásobek. Klub reagoval zcela logicky a správně tím, že stanovil pro další částky jakési „milníky“ a další bonusové velké odměny v podobě investic do vybavení a provozu klubu. Ač se to zdálo z počátku nemožné, kampaň se poměrně svižně během prvního týdne přehoupla přes půl milionu korun. Atík je zachráněn, hurá!
Negativní ohlasy z neznalosti
Spolu s rostoucí částkou na účtu kampaně se, a asi to nikoho příliš nepřekvapí, začaly ozývat první negativní hlasy. Nejčastěji v duchu: „Já chtěl klub zachránit, ne ho přestavět na palác.“ nebo ještě častěji s ohlasem na půlmilionový milník: „Mělo jít o záchranu klubu, ne si udělat pařbu za půl mega.“
Negativní pocity vyvolává podle mého názoru neschopnost aplikovat na vybranou částku jakousi elementární finanční gramotnost. Pojďme se tedy společně podívat na to, jak to asi (ale opravdu jen asi, protože neznám podrobnosti kampaně a nejsem součástí realizačního týmu) je s celým tím „půl míčem“.
- Hithit si na 100% strhává nějakou provizi. Kolik může být? 10%? Nebo raději 15% jako běžná obchodní marže? A ejhle… jsme mínus 100.000,- Kč.
- Náklady na odměny. Je dobré se na každou odměnu podívat z ekonomického pohledu. Koupíte si hrneček, roušku, tašku, poštovné, workshop? To vše s sebou nese náklady na pořízení. Takový hrneček za 250,- Kč bude stát z výroby tak stovku, pade si vezme (viz výše) hithit a příspěvek je krásných 40% hodnoty nákupu. Nejlépe z toho vyjdou workshopy, ale i ty představují náklady na úklid a personál, který musí po dobu „nájmu“ v klubu proběhnout. Obdobně je dobré si uvědomit, že tyto workshopy zaberou v kalendáři nějaké ty hodiny, které by jinak byly komerčně pronajaty. Nakonec, po hlubší úvaze, budeme rádi, když ze zakoupeného workshopu zůstane klubu 500 kč. Suma sumárum si myslím, že jsme dalších třeba mínus 200.000,- Kč.
- Snížení budoucích tržeb. Další, co jsem již naznačila, a u čeho bych se ráda zastavila jsou odměny, které představují jakési předplatné. Vstupy zdarma, odběr piv, pronájem prostoru. To jsou odměny, které budou muset být v budoucnu „vyplaceny“ a tím vlastně v budoucnu klesne tržba. Je to jen výběr jakési zálohy. Nejde o příspěvek. Samozřejmě je zde nějaké navýšení s „přidanou hodnotou“. Ale není to tak, že celá částka putuje na účet na Bahamách.
- Náklady na kampaň. Napadlo vás, kdo všechno za kampaní stojí? Kolik stojí vizuály, grafika, nonstop správa a sdílení, webovky, nebo pomyslné mzdy lidí, kteří celou tu legraci organizují?
- Zdanění. Nemysleli jste si doufám, že na tyto tržby se nevztahuje DPH a že by si z čistého příspěvku stát nestrhnul daň z příjmů, že ne?
Když shrnu celou tuhle úvahu. Částka, kterou vidíte, je TRŽBA NIKOLIV ZISK. Není to tak, že celá částka se rovnou vyplatí klubu a ten s tím nemá žádné starosti. Takže prosím, NADÁLE PŘISPÍVEJTE A PODÍLEJTE SE NA SDÍLENÍ, KOMENTOVÁNÍ A „LAJKOVÁNÍ“ celé kampaně.
Doporučené odkazy
Stránka „sbírky“:
www.atikvolaopomoc.cz
Facebook skupina, kde je nezbytně nutné odpovědět při žádosti o vstup na otázku: https://www.facebook.com/groups/167989433225444
Facebook skupina: https://www.facebook.com/AtikVolaOPomoc
Přímý odkaz na kampaň: https://www.hithit.com/cs/project/8886/atik-vola-o-pomoc